لیست اختراعات محمد حسن شجاعي فرد
سيستم تعليق سگدست فنري با قرار دادن يم فنر بين سگدست و محل نشيمن طبق روي آن اختراع شده است و سبب مي گردد تا چرخ خودرو در هنگام عبور از دست اندازهاي نرم و متوسط تنها به صورت خطي و عمود به بالا حركت داشته و زاويه كمبر و كستر تا حدود زيادي در آن حذف شده و نيز كمترين ارتعاش ممكن به راننده وارد آيد در اين سيستم جديد سختي فنر سگدست كمتر از فنر اصلي خودرو بوده و فنر اصلي خودرو نيز فنر مخروطي است بدين ترتيب در موانع نرم و متوسط مجموعه چرخ از محل فنر سگدس ارتعاش كرده و به علت ميله هاي نگهدارنده تنها به سمت بالا هدايت مي شود همچنين تكيه گاه چرخ به جاي شاسي خودرو طبق تعليق مي گردد و چون سيستم فنري آن سخت تر از فنر سگدست است طبق ثبت مانده و سگدست و چرخ ارتعاش مي كنند و لذا كمترين جابه جايي به اتاق و سرنشين منتقل مي گردد هندسه اين نوع جديد از سيستم تعليق سبب مي گردد تا زاويه كمبر و كستر چرخ در حين عبور از دست انداز تا حدود زيادي حذف گردد و چرخ تنها حركت عمودي داشته باشد كه در ديناميك خودرو تاثير بسزايي داشته و از لاستيك سايي جلوگيري مي كند كاربرد اين سيستم تعليق جديد ابتكاري در خودرو سبب افزايش راحتي و آسايش سرنشينان خودرو مي شود و در نتيجه خستگي در حين رانندگي به كمترين مقدار رسيده و زمان رانندگي افزايش مي يابد كاربرد اين سيستم تعليق در خودرو هاي off-road نيز بسيار مفيد بوده و سبب كاهش بسزاي ارتعاشات وارد شده به راننده و حفظ و كنترل ديناميكي خودرو مي گردد
دستكاه شكل دهي سريع سه بعدي ورق بدنه خودرو بدون قالب پرس با اتصال به كامپيوترو گرفتن G-Code هاي لازم براي ماشينكاري از برنامه هايي CATIA ، قادر خواهد بود با استفاده از امكانات نرم افزاري و سخت افزاري كه در آن مهيا شده است شروع به شكل دهي ورق نمايد. لازم به توضيح است كه اين نوع شكل دهي ورق به قالب پرس نيازي ندارد و تنها د ر نمونه هاي بزرگتر و شكل هاي پيچيده، استفاده از يك ماتريس ارزان قيمت به عنوان شابلون و راهنماي شكل دهي توصيه مي شود. در اين دستكاه، ابزار كه معمولا سركروي است، با توجه به تعداد پاسهاي در نظر كرفته شده براي شكل دهي، داخل ورق فرو رفته و با حركت در جهات مختلف در ورق و در عمق هاي متفاوت، اقدام فرمدي ورق با شكلي خاص مي نمايد. اين دستكاه براي توليد و شكل دهي ورق در حجم كم و محدود مثل خودروهاي مفهو مي و يا خودروهايي كه با تيراژ پايين مونتاژ مي شوند بسيار مناسب خواهد بود و از لحاظ اقتصادي ناثير شگرفي در كاهش هزينه ها خواهد داشت چرا كه ديكر نيازي به استفاده از قالب پرس نخواهد بود. با كاربرد اين دستكاه در صنايع خودرو، مي توان قطعاتي از بدنه خودرو را كه وارداتي هستند مدلسازي كرد و سپس ساخت كه باعث خودكفايي در اين زمينه در كشور خواهد شد. همچنين مي توان با ساخت بسيار كم هزينه نمونه هاي تحقيقاتي بدنه خودرو جهت انجام آزمايشات و تست هاي مختلف موجود و نيز بهينه سازي آنها، به رشد و شكوفايي اين صنعت كمك نمود.
دستگاه پودر پاشي به روش اسپري پلاسما جهت ساخت تيرها و ورق هاي FG به كار رفته در صنايع خودروسازي دستگاهي شامل يك مخزن دو محفظه اي مي باشد كه هر يك از محفظه ها براي يكي از پودرهاي سراميك و فلز در نظر گرفته شده اند. هر محفظه داراي يك دريچه است كه با استفاده از يك اهرم ميزان بازشدگي اين دريچه ها كنترل مي شود. اين اهرم توسط يك مكانيزم با يك صفحه مدرج در ارتباط است. اين صفحه براي دو تابعي كه در ساخت مواد FG بسيار مورد استفاده قرار مي گيرند (تابع نمايي و تابع توزيع توان) درجه بندي شده است. براي مثال در لايه اول كه فقط از يك ماده تشكيل شده است بر اساس مكانيزم مورد استفاده يكي از دريچه ها كاملا بسته و دريچه ديگر كاملا باز خواهد بود. در اين حالت كل دستگاه بر روي يك ريل با يك سرعت مشخص (مقدار سرعت بستگي به ضخامت نهايي تير يا ورق دارد) به حركت درآمده و پودر يك لايه از تير يا ورق پاشيده مي شود. سپس براساس درجه بندي و با استفاده از مكانيزم به كار رفته ميزان بازشدگي دريچه ها تغيير كرده و به همان ترتيب گفته شده لايه دوم پاشيده مي شود همانطور كه گفته شد ميزان بازشدگي دريچه ها طوريست كه خواص مورد نظر در آن صخامت را بر ساسا تابع استفاده شده به ما بدهد كه اين تنظيم توسط مكانيزم كنترل دريچه ها وبا استفاده از صفحه مدرج انجام مي شود. سرعت دقت و كيفيت بالاي قطعات توليدي از ويژگي هاي اين دستگاه مي باشد.
موتورهاي متداول امروزي براي تخليه دود و مكش سوخت و هوا از يك دور ميللنگ استفاده كرده كه اين عمل باعث كاهش راندمان موتور، افزايش اصطكاك و به طور نسبي افزايش مصرف سوخت ميشود. در اين طرح با ارائه مكانيزم جديد براي پيستون چنين رويكردي دنبال ميشود به اين ترتيب كه با افزودن قطعاتي به يك موتور رفت و برگشتي و حذف يك دور دوران ميللنگ براي تخليهي دود و مكش سوخت و هوا، بازده آن افزايش يابد و به طور نسبي مصرف سوخت آن هم كاهش يابد.\t طرح ارائهشده از دو قسمت تشكيل شده است كه قسمت اصلي وظيفه فشردهسازي و احتراق را بر عهده داشته و قسمت فرعي مراحل مكش و تخليه را انجام ميدهد. در طرح معرفيشده مراحل تراكم و احتراق همانند موتورهاي معمولي به وسيلهي مكانيزم لنگ و لغزنده انجام ميگيرد و مراحل تخليه و مكش با استفاده از يك مكانيزم چرخدندهاي، در لحظهاي كه پيستون رابط و ميللنگ به نزديكي نقطه مرگ پايين خود ميرسند، انجام ميشود. با اين نوآوري در موتورهاي احتراق داخلي بجاي دوران 720 درجهاي ميللنگ، در هر 360 درجه چرخش يك بار مرحلهي احتراق انجام خواهد گرفت. بدين ترتيب راندمان در سرعت دوران ثابت حدود دو برابر افزايش خواهد يافت. طرح پيشنهادي نه تنها در خودروهاي عادي بلكه در اتومبيلهاي مسابقهاي ، صنايع نظامي و... هم كه نياز به توليد توان بالا در فضايي كم مي باشد، كاربرد فراواني خواهد داشت.
موارد یافت شده: 11